Hulpdiensten roepen op tot ICE contact
REGIO – De hulpdiensten roepen iedereen op om ICE als contact in de telefoon te zetten. Dit zodat hulpdiensten de identiteit en familieleden van een slachtoffer snel kunnen achterhalen.
ICE staat voor ‘in case of emergency’. Het geeft de hulpdiensten makkelijk toegang tot een telefoonnummer van een bekende of familielid van een slachtoffer. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer een slachtoffer geen ID kaart bij zich heeft. Het is dan voor hulpdiensten dan soms een enorme klus om er achter te komen met wie ze te maken hebben en wie ze kunnen bereiken.
Hoe stel je een ICE contact in?
Bij de meeste telefoons gaat dat op dezelfde manier. Volg hieronder het stappenplan om een contact(en) als ICE in te stellen. Dit contact is dan vanaf het vergrendelscherm bij ‘noodoproep’ te vinden.
Android:
Stap 1: ga naar je contacten
Stap 2: ga naar groepen. Dit is het logo met de twee figuurtjes, tussen het plusje en de drie puntjes.
Stap 3: bij de meeste telefoons is ‘ICE – contacten bij nood’ al automatisch een groep. Daar hoef je dus niks voor te doen.
Stap 4: klik op het plusje. Staat er geen plusje? Klik dan op contact toevoegen.
Stap 5: voeg 1 of meerdere contacten toe, die de hulpdiensten moeten bereiken in geval van nood. Belangrijk is dat je niet teveel contacten toevoegt, 3 is meer dan voldoende.
Wil je testen of de contacten nu goed te vinden zijn voor de hulpdiensten? Vergrendel je scherm en klik op het rode telefoon icoontje (noodoproep). Onderin staat een icoontje met een poppetje en een zwaailamp, klik daar vervolgens op. Als alles goed is gegaan staan daar nu de contact(en) die bereikt kunnen worden.
IOS
Bij IOS telefoons kan je de nummers toevoegen aan de ’emergency card’. Is dit niet mogelijk? Dan kan je ICE contacten toevoegen als nieuw contact en ze de naam ICE geven.